Portrett av Elisabeth K Eide

From Where I Stand

Elisabeth Kristensen Eide med sinfoniettaen

Svaret på hva musikken betyr tar aldri feil. Med det utgangspunktet er det viktigste for komponisten Mark Adderley at du som lytter har din helt personlige opplevelse av kveldens bestillingsverk.

Se info, datoer & billetter

From Where I stand heter verket som er bestilt spesielt til Arktisk Filharmonis fløytist Elisabeth Kristensen Eide. Stykket har blitt til gjennom tett samarbeid mellom henne og komponisten.

Selv forklarer Adderley tittelen slik: – “From Where I Stand”  henspeiler på lytteren. “Jeg” er lytteren. “Jeg-et” er samtidig solisten. Jeg, som lytter, vil ha meg frabedt å bli fortalt hvordan jeg skal lytte til musikken, hva jeg skal høre etter, og ikke minst, hva betydningen er for meg. Musikkens mening formidles direkte til den som lytter. Det finnes ingen fasit. Lytteren møter musikken fra sitt eget ståsted, med sin egen historikk og ballast, og finner veien gjennom musikken på egen hånd. Musikken, fremførelsen og tolkningen er veiledende, akkurat som denne teksten som du leser nå, er veiledende. Svaret på hva musikken betyr, tar aldri feil.”

Dette er en tilnærming Elisabeth liker godt. – For meg som musiker er det ikke bare godt å la seg falle inn mot et slikt (komponistens) perspektiv, det resonnerer også dypt med min egen tilnærming og opplevelse av musikk, sier hun. Også som aktiv utøver er persepsjonene personlige. Min tolkning og musikalske utforming dikteres ikke av ytre premisser og rammebetingelser, men følger linjene og retning fra den indre forståelse.

Med denne tilnærmingen i bakhodet presenterer vi også kveldens tre andre verk. To av dem er i likhet med Adderleys verk skrevet det siste tiåret, mens det siste er en liten Ragtime fra 1920 av Igor Stravinsky.

Les mer om musikken

Shulamit Ran stykke Grand Rounds fra 2018 ble skrevet spesielt til debutkonserten til Grossman Ensemble i Chicago og hun ønsker enkelt og greit å la ensemblet presentere seg og rope ut «her er vi!».

Igor Stravinskys fire minutter lange Ragtime er hentet ut og bygd på ragtimepartiet fra hans Historien om en soldat. Det originale omslaget til notene for stykket ble tegnet av Stravinskys nære venn Pablo Picasso.

Gavin Higgins ballett What Wild Ecstasy ble skrevet til 100-årsjubileet for balletten Faunens ettermiddag av koreograf Nijinskij og komponist Claude Debussy. Verket er inspirert av både koreografien og musikken, samt Mallarmés dikt som var utgangspunkt for de originale verkene. Som Faunens ettermiddag kan også Higgins verk spilles både som ballett eller et rent konsertstykke – det er sistnevnte utgave du kan oppleve på denne konserten.

Personvern og cookies

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer om dette under våre personvernvilkår. Ved å klikke på "Godta", samtykker du i bruken av slike teknologier.