Gjennom 50 år har musikkonservatoriet i Tromsø hatt som formål å tilby musikkutdanning tilpasset aktuelle behov i landsdelene. Fra etableringen som et privat AS i 1971 har konservatoriet vært gjennom en rekke omstillinger og er i dag en del av Norges arktiske universitetsmuseum og akademi for kunstfag ved UiT Norges arktiske universitet. Studietilbudet har også utviklet seg i takt med disse endringene, og konservatoriet tilbyr i dag for eksempel utøvende masterutdanning. Studentmassen har de siste årene hatt en dreining mot det rytmiske fagfeltet og i fjor startet den første studenten med laptop som hovedinstrument.
Det er med andre ord en sprek 50-åring vi har med å gjøre, og en institusjon vi i Arktisk Filharmoni synes det er vel verdt å feire! Og hva er vel mer naturlig når konservatoriet jubilerer, enn å urframføre musikk av en tidligere student i komposisjon? Aleksander Aarøen har ved flere anledninger samarbeidet med Arktisk Filharmoni og på jubileumskonserten får vi høre den aller første fremførelsen av det symfoniske diktet En maler i midtvinter som er skrevet på bestilling fra orkesteret.
Alle kveldens tre solister er hentet fra konservatoriets egne lærekrefter. Pianoprofessor Sergej Osadchuk spiller Franz Lizts berømte Pianokonsert Nr. 1. Pianokonserten ble til over en periode på 23 år og beskrives av Bela Bartok som første eksempel på perfeksjon av sonatesatsformen.
Videre får vi høre Ingrid Eliassen som trompetsolist i Sinfonia a 5 av Johan Daniel Berlin samt Anne-Lise Sollied som synger fra Haugtussa av Edvard Grieg. Johan Svendsens Symfoni Nr. 1 fra 1863 runder av et program en jubileumskonsert verdig.
Orkesteret er satt sammen av Arktisk Filharmonis faste musikere i fint samspill med studenter fra konservatoriet – det hele dirigert av Bjarte Engeset, som gjennom en årrekke var sjefdirigent i Tromsø Symfoniorkester.