To tenorer og en mezzosopran

Kornstad & Angelico

Hva gjør du når du er en av Norges ledende jazzsaxofonister–og operasanger? Da skriver du til Arktisk Filharmoni og foreslår noe helt spesielt.

Se datoer, og kjøp billetter

«Jeg skriver til dere selv, all den stund jeg ikke har funnet noen agent som klarer å beskrive prosjektet jeg ønsker å foreslå for dere. Min bakgrunn er jazzsaxofonist, og for ti år siden oppdaget jeg opera, og begynte på Operahøgskolen i 2011, med master i 2014. Siden den gang har jeg fortsatt å knytte sammen det jeg liker best fra opera- og liedrepertoaret med et skandinavisk jazzuttrykk. Jeg har utgitt tre album med denne blandingen, to med mine egne ensembler, og et sammen med KORK.

For tiden har jeg et prosjekt med Det Norske Kammerorkester, samt en trio med Frode Haltli (akkordion) og Mats Eilertsen (bass), og i tillegg gjester jeg orkestre rundt om i Europa som en smule annerledes tenorsolist, med egne arrangementer i håndbagasjen, og saxofonen såvisst ikke lagt på hylla.

Jeg opplever at det klassiske publikummet generelt er mer og mer åpne for denne typen nyforvaltning av standardrepertoaret, og det er mange jazzere som griner av Jussi Björling, selv om de kanskje ikke tør innrømme det… Jeg tror at en god konsert kan inneholde såkalt seriøs musikk, nyskrevet musikk, improvisasjon, varme nytolkninger av standardverk, samt en dæsj humor og show, og fortsatt ha en helhet.»

Som 32-åring befant Håkon Kornstad seg i New York for å spille saxofon, og kjente at han trengte en ny retning eller utfordring. Så avla han Metropolitan Opera et besøk. Og det endret alt.

Han dro hjem og søkte Operahøgskolen i Norge, kom inn og var ferdig utdannet i 2014. Kornstad har nå mer utdanning innenfor opera enn jazz, og er i ferd med å skape seg et helt særegent uttrykk.

Aftenpostens klassiskanmelder Maren Ørstadvik skrev nylig dette: «Banebrytende skjønnhet. Håkon Kornstads unike blanding av saksofonjazz og operasang er en helt egen sjanger. Hudløst, imponerende og himmelsk vakkert på en aldeles upolert måte som er ganske sjelden i klassiskverden. (…) En gyllen anledning for å nysgjerrige lyttere til å utfordre egne forestillinger om hva jazz og klassisk sang egentlig er.»

– Men hvordan kombinere jazz og opera? Er det bare å sette i gang et salsa-beat og legge på noen feite pianoakkorder? Funker det? Tro meg, jeg har prøvd, og syntes ikke det funket. Vi gjør i stedet det jazzmusikere liker, og det er å utvide de vakre øyeblikkene med bruk av improvisasjon, sier Kornstad, som har samarbeidet med mange av de store, deriblant Bugge Wesseltoft, Sidsel Endresen, Anja Garbarek og Ketil Bjørnstad.

Bjørnstad uttalte forresten om Kornstads jazzopera-album Tenor Battle:

«En av verdens beste saxofonister fremstår nå også som en helt unik og dypt personlig vokalist. Sjelden, hvis noen gang, har en utøvende artist klart å kombinere to vidt forskjellige musikalske uttrykksformer på et så skyhøyt nivå, og samtidig fått det totale uttrykket til å virke så selvfølgelig og samstemt.»

På scenen i Bodø vil han spille tenorsaxofon og bruke sin tenorstemme på operabravur så vel som mer tilbakeholdne lieder – og i tillegg til Arktisk Filharmoni vil Kornstad ha med seg vår venn og mezzo Adrian Angelico, som mange husker fra vår oppsetning av operaen Adriane auf Naxos i 2017 og Sommernachspielet i Bodøsjøen i august 2019.

Allerede nå lover vi deg en konsert du kommer til å elske. Gå ikke glipp av denne.

Personvern og cookies

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer om dette under våre personvernvilkår. Ved å klikke på "Godta", samtykker du i bruken av slike teknologier.