Mozarts Rekviem

Påskekonserten 2022

Mystiske omstendigheter omkring tilblivelsen, og det faktum at komponisten selv aldri fullførte verket før han døde, gjør Wolfgang Amadeus Mozarts udødelige dødsmesse til kanskje musikkhistoriens mest diskuterte verk. Når du i  tillegg får høre Stabat Mater av Antonio Bononcini, tror vi den tradisjonsrike påskekonserten med Vokal Nord og Arktisk Filharmoni vil bidra til høytidsstemning uken før påske.

Se info, datoer & billetter

En mystisk herre møter opp hos Mozart og bestiller en dødsmesse på vegne av en anonym oppdragsgiver. All kommunikasjon og betaling foregår gjennom denne tredjepersonen, og for den dødssyke Mozart fremstår det hele som både forvirrende og skremmende.

Det blir til og med sagt at han trodde han var blitt rammet av en forbannelse og dermed tvunget til å skrive sin egen dødsmesse. Mozart skriver mye av dødsmessen mens han selv ligger på dødsleiet, og rekker aldri å fullføre verket. Det ble til slutt fullført av Mozarts elev Franz Süssmayr, som hadde fått instruksjoner fra den døende Mozart.

I dag vet vi at det var den habile hobbymusikeren greve Franz von Wazlsegg-Stuppach som var bestilleren av verket, og han skal ha ønsket å gi det ut under eget navn for å hedre sin avdøde kone. Det tok et tiår før Mozarts enke fikk overtalt ham til å offentliggjøre at det var et rekviem fra Mozarts hånd.

Historien rundt Mozarts rekviem er mystisk og spennende, men den overgår på ingen måte musikken i seg selv. Til tross for at Mozart aldri fikk fullført verket, er det uten tvil musikken og tonen til den geniale Mozart som skinner gjennom når man lytter til denne praktfulle dødsmessen.

 

Mer om de medvirkende...

Rinaldo Alessandrini, dirigent
I tillegg til å være grunnlegger og direktør for Concerto Italiano er Rinaldo en svært anerkjent dirigent og resitatør på cembalo, hammerklaver og orgel. Han har jobbet med de fleste store orkestre i verden, og blant de siste oppdragene han hadde som operadirigent finner vi Händels Orlando i Storbritannia, Purcells Fairy Queen i Berlin Philharmonie og Mozarts Figaro i Oslo. Han har mottatt en lang rekke priser for sitt virke, både hjemme, i Italia og internasjonalt.

Sopranen Lina Johnson er fra Austevoll på Vestlandet og har sin utdannelse fra Norges musikkhøgskole, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og Operaakademiet i København. Hun debuterte på Det Kongelige Teater i København som Najade i Ariadne auf Naxos i 2009 og har siden gjort flere roller der. Ved Den Norske Opera og Ballett har hun gjort mange roller, nå sist som Evrydike i Orfeus i underverdenen. Johnson har også vært en hyppig gjest ved norske distrikts- og regionoperaer, som Opera Nordfjord, Opera Trøndelag og ved Oscarsborg Operaen. Som konsertsanger har hun et bredt repertoar innenfor kirkemusikk, Lieder og samtidsmusikk. Johnson har vunnet flere priser og konkurranser, og har nylig gjort to innspillinger: Face to Face på Amchara/Naxos i 2019 og A Quiet Beauty på Lawo i 2020.

Mari Askvik er en mezzosopran fra Sogn og Fjordane i Norge. Hun har sin utdannelse fra Norges Operahøgskole i Oslo, Norges Musikkhøgskole og Griegakademiet i Bergen. I mars 2014 hadde hun sin mastereksamen som Dorabella i “Cosi fan tutte” av Mozart ved Den Norske Opera & Ballett. Askvik har gjort flere roller i både inn og utland. Hun inkorporerer også ofte norsk folkemusikk i sine konserter, spesielt norske folkesalmer. Dette har hun også gitt ut på CD: Of Light And Dust  (LAWO Classics – 2019)

Dette er andre gang hun gjester Arktisk Filharmoni. Første gang var under Musikkfestuka i Bodø i 2017.

Tenoren Erlend Tvinnereim studerte ved Grieg-akademiet i Bergen og ved Zürich Hochschule der Künste

I sesongen 2008/09 var han del av Young Artists Programme ved Operaen i Basel, hvor han opptrådte i flere produksjoner.

Erlend Tvinnereim er en meget ettertraktet konsertsanger og han opptrer regelmessig i konsert-saler og ved festivaler i Europa i verker av Bach, Handel, Haydn, Mozart, Mendelssohn for bare å nevne noen.

Bass-baryton Håvard Stensvold har hatt en hektisk og fremgangsrik karriere som operasanger med store gjesteroller i alle de kjente europeiske operahusene. Han er en etterspurt oratorium- og konsertsanger med et bredt repertoar. Ved siden av sin karriere som sanger er han universitetslektor på Institutt for musikk ved NTNU i Trondheim. Håvard er utdannet i København, både ved Musikkonservatoriet og Operaakademiet der. Han hadde sin scenedebut som Masetto i Don Giovanni på Det kongelige teater i København i 1998

Kjøper du en billett til denne forestillingen, kan du få en billett på kjøpet –
for at du skal kunne ta med en venn som trenger det.
Se etter billettkategorien «Ta med en venn – 2 for 1».

Ordningen er støttet av:

 

Personvern og cookies

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer om dette under våre personvernvilkår. Ved å klikke på "Godta", samtykker du i bruken av slike teknologier.