Mange vil kanskje huske cellisten Andreas Brantelids forrige besøk i Bodø, da han i mai 2019 var solist med Arktisk Filharmonis Symfoniorkester. Det var et ualminnelig vellykket første møte, og det resulterte i et umiddelbart ønske om å få ham tilbake igjen.
Den sympatiske dansken vant både publikums og musikernes hjerter med sitt spill og sitt vesen, og det hele toppet seg da han, etter å ha spilt ferdig soloverket sitt, snek seg inn i cellogruppa i orkesteret for å være med på resten av konserten på sparket. Sånt blir det god stemning av!
Andreas Brantelid med vårt symfoniorkester i mai 2019. Foto: Lasse Jangås
Brantelid har en usedvanlig naturgitt måte å spille cello på, og det virker som om grensene mellom instrument, musiker og musikk nærmest viskes ut. Det er så sjeldent man ser dette, og det er vakkert å være vitne til. På denne konserten spiller han et av cellolitteraturens udiskutable mesterverker, selveste Cellokonsert i e-moll av Edward Elgar. Elgars cellokonsert har alt man kan ønske seg av en konsert: Den er intens og ekte, romantisk, dramatisk og
virtuos, og med berørende, tankefulle og vemodige melodier. Når man i tillegg har fantastiske Brantelid som solist, ja da er dette rett og slett noe man ikke vil gå glipp av!
Hvert tredje år arrangeres Malko-konkurransen av DR Symfoniorkester i København. Det er en prestisjefull, internasjonal dirigentkonkurranse, og sist den ble arrangert hadde Arktisk Filharmoni et par utsendte musikere i orkesteret der for å sondere terrenget etter spennende dirigenter. En favoritt hos musikerne var tsjekkeren Petr Popelka, som med sin genuine musikalitet fikk frem musikalske poeng andre overså. Popelka er egentlig kontrabassist i Staatkapelle Dresden, og kanskje ble det begeistring hos våre musikere
nettopp fordi han er orkestermusiker, og dermed får en annen tilnærming til musikken enn mange andre dirigenter? Nå er hans internasjonale dirigentkarriere på full fart oppover, og det er en glede å ønske ham velkommen til Arktisk Filharmoni for første gang!