sopranen Berit Norbakken

Sinfoniettaen, Tim Weiss og sopran Berit Norbakken

Nye og gamle klanger

Endelig er vår kunstneriske leder Tim Weiss tilbake hos sinfoniettaen, med et program som feirer både nye og gamle bekjentskaper – på scenen og i musikken.

Se info, datoer & billetter

Det har gått over et år siden amerikanske Tim Weiss møtte sine musikere ansikt til ansikt, og det er en tydelig begeistret dirigent som forteller oss om programmet for konserten:

«Jeg gleder meg stort til å komme tilbake til Bodø etter mer enn et år borte på grunn av reiserestriksjonene under pandemien. Jeg ser på denne konserten som en «reunion» som bringer sammen gamle så vel som nye venner».

Vi er henrykt over å ha med oss den fantastiske sopranen Berit Norbakken, som etter hvert har blitt en nær venn av ensemblet. Hun er solist i Kaija Saariahos vakre Quatre Instants, hvor hun synger stemningsfulle dikt av den libanesisk-franske poeten Amin Maalouf, som i mange år har samarbeidet tett med Saariaho. Dette blir et gjenhør med verket for de som var på konserten vår under Nordic Music Days i 2019.

I tillegg stifter vi nå tre nye bekjentskaper, med komponister vi ikke har spilt før, alle fra Norges tre naboland i øst; Sverige, Finland og Russland.

Etter det siste årets hendelser, står vi nærmest vingeklippet tilbake, med en lengsel for samvær og kontakt. Dette programmet samler gamle venner på ny, samtidig som vi ser fram mot nye bekjentskaper og nye musikalske stemmer.

Tebogo Monnakgotla

Kommer fra Uppsala i Sverige. Hun studerte cello og komposisjon ved konservatoriet i Piteå og senere i Stockholm. Allerede som student fikk hun sitt gjennombrudd, ved at hun ble tildelt Prize of recommendation av International Rostrum of Composers. Vi åpner konserten med hennes Toys – or the wonderful world of Clara fra 2008.

Edison Denisov

studerte først matematikk, men med støtte og undervisning fra blant andre Dmitrij Sjostakovitsj viet han sitt liv til å komponere. Han studerte ved konservatoriet i Moskva, hvor han senere underviste i orkestrering og etter hvert også komposisjon. Han orienterte seg mot vestlig kunstmusikk, og var inspirert av komponister som Debussy, Stravinskij og Boulez. Denne vestlige orienteringen falt ikke i god jord hos sovjetiske myndigheter, og det ble vanskelig for Denisov å få musikken sin spilt i Sovjet. Det var også vanskelig for sovjetiske komponister å få bestillinger fra vesten, eller i det hele tatt få sin musikk spilt der. Denisov var blant de få som klarte dette. Han skaffet også noter på vestlig musikk til Moskva, og var på den måten med å «opplyse» musikkstudenter om hva som rørte seg utenfor samveldet.

Denisov ble sett på som en undergrunnskomponist i Sovjet, og var blant de syv komponistene som ble bannlyst av den sovjetiske komponistforeningen fordi de hadde deltatt på vestlige musikkfestivaler for sovjetisk musikk. Etter kommunismens fall var han med å gjenetablere foreningen for ny musikk i Moskva, før han flyttet til Paris hvor han levde frem til sin død i 1996.

Hans første kammersymfoni var et bestillingsverk i anledning tiårsjubileet for det Ensemble 2e2m, og hadde sin premiere i Paris i 1983.

Lotta Wennakoski

Gjennom fiolinstudier ved Bela Bartok-akademiet i Budapest, ble Lotta Wennakoski introdusert for Ungarsk folkemusikk. I verket Nosztalgiam («Min nostalgi» på ungarsk) henter hun inspirasjon fra denne musikktradisjonen. Denne inspirasjonen kommer ikke til uttrykk like direkte som hos for eksempel Bartok, men er hennes egen tolkning og opplevelse av den ungarske folkemusikken.

Kaija Saariaho

Er blant de fremste av nåtidens finske komponister, og har de siste tiårene hatt en stor internasjonal anerkjennelse. Selv om mye av hennes katalog består av kammermusikkverker, har hun siden årtusenskiftet arbeidet stadig mer i større format, både med orkestermusikk og operaer. Quatre instants er et eksempel på denne allsidigheten. Verket ble opprinnelig skrevet for sopran og piano og senere orkestrert for både stort og lite orkester. De fire delene er tenkt som fire kontrastfulle bilder hvor kjærlighetens mange ansikter er inspirasjonen bak hver av dem. I arbeidet med å tilpasse stykket for orkester har Saariaho lagt vekt på å bevare de klare lyse klangene fra originalen for sopran og piano. Ved å la orkesterinstrumentene spille i tett dialog med sangeren, bevares også det kammermusikalske fra originalversjonen, fremfor å bare bruke orkesteret i en ren akkompagnerende rolle.

“I can honestly say that if this was the last performance I ever heard, I would have died perfectly happily. Amazing.”
(Simon Cummings (5:4) om Kaija Saariaho‘s “Quatre Instants” under Nordic Music Days in Bodø, Norway, November 2019.) 

Berit Norbakken

Er en av skandinavias ledende sopraner. Hun har sitt hovedvirke som konsertsanger, og er å høre i oratorier, pasjoner og messer. Norbakken opptrer jevnlig med de ledende orkestrene, dirigenter og konserthus verden over.
Norbakken har sin sangutdanning fra Tromsø, Karlsruhe og Oslo. Hennes studier omfatter også forskning på sangteknikken kulning, delvis sammen med den svenske komponisten Karin Rehnqvist, og hun har tidligere fremført musikk av Rehnqvist med Arktisk Filharmoni. Sammen med oss har hun også tidligere fremført verket Quatre Instants av Kaia Saariaho ved flere anledninger.

Personvern og cookies

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer om dette under våre personvernvilkår. Ved å klikke på "Godta", samtykker du i bruken av slike teknologier.