- og prisvinneren Joachim Carr på klaver

Strauss og Beethoven med Engegård

– Vi skal spille to helt fantastiske verk. Beethovens pianokonsert ble framført første gang på en legendarisk konsert i Wien som varte i over fire timer. Der ble både Pastorale-symfonien og hans 5.symfoni urframført samtidig, sier dirigent Arvid Engegård.

Se info, datoer & billetter

Vi gleder oss enormt over å kunne jobbe med Arvid igjen, og han gleder seg da også veldig til konserten. Fiolin-virtuosen og toppdirigenten fra Bodø er ettertraktet, og repertoaret til konsertene denne uka er nøye valgt ut.

– Altså, den kvelden i Wien i 1808 er jo en av de konsertene man så gjerne skulle vært på i sitt liv, sier han mellom prøvene med orkesteret.

– Og nettopp denne pianokonserten var jo et av høydepunktene den kvelden.

Der tok Beethoven selv en aktiv rolle, for å si det slik.

Tok saken i egne hender

For hva gjør man når man har komponert en klaverkonsert, men ikke finner en solist til å urfremføre den? Jo, man tar saken i egne hender, og setter seg bak klaveret selv.

Denne løsninga er kanskje ikke for alle, men for den virtuose pianisten Ludwig van Beethoven var dette en adekvat måte å gjøre det på. Dette viste seg også å bli Beethovens aller siste offentlige opptreden som klaversolist, før hørselstapet gjorde det umulig for han å spille konserter.

Prisvinnende pianist

Pianisten Joachim Carr.

I kveld er det den prisvinnende pianisten Joachim Carr vi får gleden av å høre i Beethovens vakre klaverkonsert nr. 4. Han beskrives som en pianist med et usedvanlig raffinert og poetisk anslag, og har på få år etablert seg som en av de mest spennende nordiske musikerne.

Han gjorde rent bord da han deltok i Edvard Grieg Internasjonale Pianokonkurranse i 2014, og vi ser frem til å høre bergenseren i Beethovens briljante musikk når han besøker Arktisk Filharmoni for første gang.

Musikalsk fortellerglede

Richard Strauss er en beskrivelsens mester og hadde en musikalsk fortellerglede av de sjeldne. Man forbinder han gjerne med mektige og seriøse orkesterverk og operaer, men her får vi her presentert en munter og ironisk liten perle fra hans repertoar, nemlig musikkomedien Borgeren som adelsmann (Der Bürger als Edelmann), som hadde premiere i 1918.

– Et fantasti-kick av en annen verden! Et fantastisk artig verk, der han bruker mange solister fra orkesteret, og jeg gleder meg enormt til dette, sier Arvid Engegård.

Stykket er programmusikk til Moliéres komedie Le Bourgeois Gentilhomme fra 1673, og beskriver hvordan den nyrike borgeren Jourdain strever for å bli en del av aristokratiet i Paris. Han etablerer seg i sin nye leilighet, og engasjerer forskjellige privatlærere for å lære det han trenger for å bli en del av de finere kretsene.

Drev gjøn med snobbete mennesker

De ulike satsene beskriver blant annet en fekteklasse, en dansetime, et møte med skredderen og et festmåltid, og her slipper ingen unna, – alle gjøres narr av! Å drive gjøn med snobbete mennesker var moro på 1670-tallet, og er fremdeles underholdende 350 år senere.

Dette fengende verket var et av Strauss egne favorittverk, og viser hans lidenskap for tidligere tiders musikk ved at flere satser er basert på musikken til barokkomponisten Jean-Baptiste Lully, som også har skrevet musikk til denne komedien.

Landsdelens egen Arvid Engegård

Det neoklassiske tonespråket, med sterk inspirasjon fra barokk, samt Strauss egne umiskjennelige orkesterklang, gjør musikken lett tilgjengelig for den som lytter. Her er humor, spøkefull satire, eleganse og overdådighet, frydefullt flettet sammen av en komponist som er i særklasse når det gjelder orkestrering.

 

Vi følger alle gjeldende sikkerhetstiltak og retningslinjer i henhold til Covid-19, slik at publikum skal få en trygg konsertopplevelse.

 

Personvern og cookies

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer om dette under våre personvernvilkår. Ved å klikke på "Godta", samtykker du i bruken av slike teknologier.