fra stumfilmen Lajla

Med musikk av Ole Olsen

Stumfilmen Lajla

På grunn av endrede restriksjoner i forbindelse med Covid-19 er vi dessverre nødt til å utsette denne konserten. Vi jobber med å finne ny konsertdato og denne vil annonseres fortløpende.

Se info, datoer & billetter

J.A. Friis´ populære roman, en stor stumfilmsuksess og Ole Olsens vakre musikk spilt av orkesteret vårt. Dette kinderegget av en kunstopplevelse inviterer vi til i Stormen Konserthus 16. januar.

Jens Andreas Friis (1821-1896) fra Sogndal var en av våre fremste språkforskere i samisk, og gjennom sine tallrike reiser skaffet Friis seg førstehånds kunnskap om Finnmark.
Friis var sterkt fascinert av samenes frie og utvungne liv, og ga dessuten ut en rekke viktige arbeider på det samiskspråklige området. Han interesserte seg også sterkt for samenes gamle religion og oversatte samiske eventyr og folkesagn og skrev flere folkelivsskildringer, dels som reiseberetninger, dels i skjønnlitterære arbeider og avisartikler.

Litterært gjennombrudd

I 1881 kom hans skjønnlitterære gjennombrudd med boka Fra Finnmarken. Skildringer, som senere har kommet i en lang rekke opplag under tittelen Lajla, og som i Norsk biografisk leksikon beskrives som «den viktigste ambassadøren for samefolket i den store verden, slik Onkel Toms hytte har vært det for de svarte i USA».
En av de mange som lot seg fascinere av Friis´ roman var Hammerfest-komponisten Ole Olsen, og allerede i 1893 hadde han skrevet ferdig operaen Lajla, basert på boka. Operaen ble oppført første gang – med stor suksess – på Nationaltheatret i Kristiania i 1908.
Under visningen av stumfilmen i Stormen Konserthus tar orkesteret vårt utgangspunkt i Ole Olsens operamusikk.

Den dyreste stumfilmen

I 1929 ble boka filmatisert, og ble den nest siste stumfilmen i Norge, regissert av danske George Schnéevoigt – og med stor suksess og publikumsrekord.
– Laila er et av norsk films storverk, og ble nylig lansert på DVD i USA. Filmen har også blitt vist på klassikerkanalen TCM, og har vakt stor internasjonal oppsikt, skrev professor og filmhistoriker Gunnar Iversen i Adresseavisen i 2012.
– Kostnadene og ressursene som er lagt inn i produksjonen, forteller om vilje til å investere i et genuint uttrykk.
Ifølge Iversen skal filmen ha «vært den dyreste norske stumfilmen, med et budsjett på 400.000 kroner»

Turist-boom

Filmen førte sannsynligvis også til den aller første filmturismen i Norge. Etter filmens premiere begynte turister fra mange land å strømme til Skoganvarre for å oppleve den vakre fossen. Filmskaper Anstein Mikkelsen har, ifølge RiddoDuottarMuseat, gjennomgått den norske filmproduksjonen før 1929 og har ikke funnet noen annen film som i den grad lokket turister til et spesielt sted.
Åtte år etter at stumfilmen hadde premiere, fikk regissør Schnéevoigt lage den på nytt – som lydfilm. Også denne ble en stor suksess, og i 1958 lagde Rolf Husberg en ny versjon av Lajla i en svensk-tysk samproduksjon.

Filmens hovedperson er datter av en norsk kjøpmann, som kommer bort fra familien på vei til kirke for å døpes. Hun blir funnet og adoptert av en samisk familie. Den videre handlingen fokuserer på identitet og kjærlighetsvalg mellom hennes norske fetter Anders og hennes samiske fosterbror Mellet.
De ledende rollene i stumfilmen spilles av Mona Mårtenson, Tryggve Larssen og Harald Schwenzen og eksteriørscenene ble spilt inn i Ytre Billefjord, Skoganvarre, Karasjok, Bossekop, Skjervøy samt Geilo og Ustaoset.

Personvern og cookies

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer om dette under våre personvernvilkår. Ved å klikke på "Godta", samtykker du i bruken av slike teknologier.