FRAMTIDEN: Andrea Moby Røreng (fløyte) og Dmitrij Osadchuk (fiolin) er de nye mentorkandidatene i Arktisk Filharmoni.

– Får oppfølging og erfaring man ikke får noe annet sted

Begge er fra Nord-Norge, begge startet å spille da de var seks år gamle – og begge tar musikkutdanning på høyt nivå i Oslo. Andrea Moby Røreng og Dmitrij Osadchuk er framtiden i norsk klassisk musikk – og våre nye mentorkandidater.

Mentorordningen i Arktisk Filharmoni er til for unge, talentfulle musikere under utdanning som ønsker seg erfaring og mer fag- og bransjekunnskap på sitt instrument og felt. Den er finansiert av Arktisk Filharmonis gode samarbeidspartnere Sparebankstiftelsen SpareBank 1 Nord-Norge og Talent Norge.

Musikk i genene

– Jeg begynte å spille fiolin da jeg var rundt 5-6 år gammel. Begge foreldrene mine er klassiske musikere, så jeg hørte musikk i huset hele barndommen. Min mor begynte å undervise meg daglig og hjalp meg veldig mye i mange år, samtidig som jeg gikk til Berit Fonnes på kulturskolen, og min far var alltid der for å spille piano med meg, sier Dmitrij Osadchuk om sin bakgrunn som musiker.

– Jeg begynte i 13-årsalderen å pendle til Oslo for å få timer med Alf Richard Kraggerud på Barratt-Due musikkinstitutt, og fikk også timer med Isaac Schuldman. Da jeg var 15 flyttet jeg til Oslo for å begynne på Edvard Munch videregående skole og Barratt-Dues sammensatte musikklinje, og har siden da vært elev av Stephan Barratt-Due. Jeg får nå også timer med Bård Monsen.

Fiolinen han spiller på er laget av Gregg Alf i 2010, som generøst lånes ham av Dextra Musica og Sparebankstiftelsen.

Over 20 søkere

Dmitrij trengte ikke å tenke seg særlig mye om før han søkte plass i mentorprogrammet hos Arktisk Filharmoni.

– Med en gang jeg så at det var en åpen plass i dette programmet, visste jeg at jeg skulle søke. Det var for meg naturlig at hvis jeg skulle søke noe lignende, så ville jeg helst at det skulle være i hjembyen min. Å få være med på et så stort og attraktivt program i Tromsø virket så gøy, og siden jeg elsker å dra til Tromsø så ofte som mulig, virket dette perfekt. Jeg gleder meg masse til å jobbe med og lære fra et så fantastisk orkester som Arktisk Filharmoni og alle de supre dirigentene og lederne deres.

Nylig fikk han beskjeden om at han var én av to blant over 20 søkere som ble tatt inn i ordningen.

– Det er ikke noen annen måte å si det på enn at jeg ble veldig glad når jeg fikk plassen. Jeg er veldig takknemlig og gleder meg masse til alt som ligger foran meg i dette samarbeidet.

Stor betydning

Dmitrij er ikke i tvil om betydningen av mentorprogrammet for musikkmiljøet nordpå:

– Jeg tror inderlig på at samarbeid mellom lærere og profesjonelle, og elever og studenter er noe av det viktigste for utviklingen av de unge, og for å skape et sterkere, åpnere og mer sammenknyttet miljø for alle musikere, sier han.

– Jeg synes det er viktig å kunne bryte den usynlige barrieren mellom pedagogen og eleven med å spille sammen, undersøke og utforske musikk sammen og mer. Dette tror jeg er noe som må gjøres mer av overalt, og av egen erfaring vet jeg at det hjelper unge musikere enormt å føle at deres ideer er brukbare og interessante, og alt dette kan føre til en lys fremtid for musikklivet, med åpne diskusjoner, forskjellige synsvinkler og først og fremst masse musikk.

Begynte tidlig

Andrea Moby Røreng er født og oppvokst i Mosjøen og har hele sin musikalske bakgrunn derfra.

– Jeg begynte i Vefsn Kulturskole da jeg var 6 år, og var aldri i tvil om at det var fløyte jeg ville spille. Etter hvert ble jeg med i Mosjøen skolekorps, og møtte mange andre eldre og flinkere musikanter. Jeg håpte at jeg en dag kunne bli like flink som dem, smiler hun.

– Interessen ble stadig mer seriøs, og etter hvert måtte jeg slutte med andre fritidsaktiviteter fordi jeg ville ha tid til å være med i alle korps og orkestre i byen, blant annet Mosjøen Orkesterforening og Mosjøen Hornmusikk. Fra ca 8.klasse visste jeg at jeg ville satse på musikken, og etter ungdomsskolen begynte jeg på musikklinja i Mosjøen. Der jobbet jeg målrettet for å komme inn på høyere utdanning innen musikk, og da e-posten kom fra Norges Musikkhøyskole om at jeg hadde fått plass ble jeg så vanvittig glad.

Nå har hun nettopp fullført sin bachelor og skal fortsette med master på Norges Musikkhøyskole til høsten.

– Perfekt supplement

– Jeg søkte på mentorprogrammet fordi jeg har lest en del om det, og synes det virker som det perfekte supplement til min utdannelse og personlige utvikling. Jeg satser hardt på å leve som en utøvende musiker, og dette mentorprogrammet gir meg veldig verdifull erfaring rettet mot akkurat det, sier hun.

– Et slikt program gir deg oppfølging og erfaring som man ikke får noe annet sted, og jeg tror det er svært viktig for landsdelen å tilby et slikt opplegg for nordnorske musikere under utdanning.

 

Les mer om mentorprogrammet til Arktisk Filharmoni her..

Personvern og cookies

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer om dette under våre personvernvilkår. Ved å klikke på "Godta", samtykker du i bruken av slike teknologier.