Anna Traub spiller Carmen

Tekst/foto: Lasse Jangås

Her er Carmen

Carmen er egentlig fra Sveits, bor i Nederland, snakker sju språk – og er allerede gift med Don José. Som er norsk.

Drømmerollen
– Absolutt! svarer Anna på spørsmålet om Carmen er drømmerollen for en kvinnelig operasanger.

Hun svarer til og med på norsk. For norsk er ett av sju språk hun behersker svært godt, i tillegg til sveitsisk, tysk, fransk, engelsk, italiensk og nederlandsk.

– Og det har alltid vært en drøm som jeg har trodd bare andre kvinner skulle få lov til. Første gang jeg var på prøvesang for en Carmen-produksjon, var det for rollen som Mercédes, en mindre rolle, men så fikk jeg Carmen og det var først et sjokk, men det gikk bra og jeg vokste veldig mye gjennom den rollen. Og nå har jeg sunget rollen i tre produksjoner – dette blir fjerde gangen – og jeg gleder meg masse! Hver gang er det en stor utfordring, men også helt topp!

Første opera med ektemannen
Vi møttes i Amsterdam tidligere i år, der hun bor sammen med sin Thorbjørn, også han internasjonalt anerkjent operasanger, også han med i Carmen med Arktisk Filharmoni denne høsten.

– Dette blir faktisk aller første gang vi jobber sammen i en opera, sier Anna.

– Vi har snakket mye sammen om dette før det ble klart at vi skulle være med i Carmen begge to, altså snakket om Carmen, fordi det er en opera som fascinerer. Og psykologien mellom disse to karakterene er veldig interessant. Så det har faktisk vært et samtaletema hjemme hos oss før det ble snakk om at vi begge skulle være med i produksjonen med Arktisk Filharmoni.

Interessant kvinne
Hun mener Carmen er en interessant kvinneskikkelse, ikke minst fordi karakteren også er aktuell i dag.

– For meg er dette en historie som er tidløs, og den handler det ikke om en kvinne som først og fremst er utrolig sexy, men om en kvinne som tilbyr en slags overflate som alle kan projisere det de vil se i. Hun lar dette skje. Så alle tror de kjenner henne, men hun lar egentlig ingen få kjenne henne på ordentlig. Hun er for folk det de vil at hun skal være, sier Anna Traub Gulbrandsøy.

– Er det hennes begjær som styrer henne?

– Nei. Jeg tror faktisk at hun bare prøver å overleve i et miljø som ikke er snilt mot kvinner og mot sterke kvinner. Så hun har funnet seg en strategi for å komme seg gjennom dagen – til neste dag. Jeg tror også at det som skjer i operaen er at hun møter noen som ikke umiddelbart finner henne interessant. Først er det slik at hun bruker sin overlevelsesstrategi i møte med Don José, og prøver å bruke ham. Men senere er det slik at hun faktisk har oppriktige følelser for ham, og når han avviser henne, forstår hun ikke hva som skjer. Hun tror at «hvis du reiser nå, så elsker du meg ikke». Hun åpnet noe i seg for Don José, og han forstår ikke hvor viktig det er, så hun ber ham bare dra. Og da reagerer hun med at «det var veldig dumt av meg å tro at du og jeg kunne være sammen.» (saken fortsetter under bildet)

sangeren Anna Traub, nærbilde

Bodde i Norge
Etter å ha møtt sin utkårede nordmann Thorbjørn, flyttet de begge til Oslo og bodde der i to år.

– Ja, vi hadde adresse i Norge i to år, men på en måte føles det som om at jeg bare bodde der i ett. For det første året jobbet jeg fortsatt i Nederland og var veldig mye der. Men jeg trivdes veldig godt i Norge, og grunnen til at vi flyttet tilbake til Nederland var egentlig jobbsituasjonen, sier hun.

Imponerende CV
Mezzosopranen Anna Traub startet studiene sine ved musikkhøyskolen i Lucern, hvor hun fikk beste karakter for sin avgangseksamen, før ferden gikk videre til studier ved konservatoriet i Amsterdam.

Hun har opptrådt på mange av de store scenene i verden, deriblant Concertgebouw, og er kjent for sin dype og rike mezzoklang, ofte kombinert med virtuose koloraturer, og meget anerkjent for sine mange rolletolkninger.

Hun er også en ofte benyttet solist innen oratorier og lieder, og hennes internasjonale operaroller inkluderer Cherubino i Mozarts Le nozze di Figaro, Sesto i La Clemenza di Tito, tittelrollen i Händels Orlando, Kate Julian i Brittens Owen Wingrave og altså flere ganger tittelrollen i Bizets Carmen.

Hennes rolletolkning av Carmen har mottatt mange lovord:

«Anna Traubs Carmen er mye mer grasiøs enn en enkel fabrikkpike. Traub, som ofte er å høre i Nederland, spiller rollen med dybde og en fascinerende subtilitet».

Operamagazine hadde dette å si:

«En unik stemme som nå er klar for de store roller».
I tillegg til andre prosjekter var Anna Traub i 2013–2016 medlem av Nationale Reisoperas ensemble (den nederlandske turnéoperaen).

Personvern og cookies

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer om dette under våre personvernvilkår. Ved å klikke på "Godta", samtykker du i bruken av slike teknologier.