Mentorordningen er til for unge, talentfulle musikere under utdanning som ønsker seg erfaring og mer fag- og bransjekunnskap på sitt instrument og felt. Ordningen er finansiert av Arktisk Filharmonis gode samarbeidspartnere Sparebankstiftelsen SpareBank 1 Nord-Norge og Talent Norge.
– Uvurderlig for meg
Operafeltet i Norge følger spent med på stortalentet Kristine Borge, som var blant mentorordningens første kandidater.
– Mentorprogrammet i Arktisk Filharmoni var for meg en arena utenfor utdannelsen min hvor jeg kunne få mer konserterfaring, lære av profesjonelle utøvere og bygge nettverk. Det var nettopp nettverksbyggingen som virkelig gjorde det for meg. Min mentor, operasjef Espen Langvik i Arktisk Filharmoni, satte meg i kontakt i med Solveig Kringlebotn, som jeg lenge hadde ønsket å ta timer med, og siden har jeg vært hennes elev, sier Borge.
Kristine Borge. Foto: Lasse Jangås
– Gjennom Espens kontakter fikk jeg også muligheten til å besøke Operahøgskolen i Oslo, og våren etter gikk jeg på audition og kom inn. Det var ingen selvfølgelighet: Det krevde hardt arbeid, og i den prosessen var mentoren min en flott veileder å ha ved siden av mine faste sanglærere. Men arbeidet du legger ned kan lett bli borte blant alle de andre unge håpefulle, så det å bli sett og løftet frem slik jeg ble gjennom mentorprogrammet har for meg vært uvurderlig. Troen de hadde på meg ga meg selvtillit til å satse, og menneskene jeg fikk møte, spille med og lære av viste meg hva slags musiker og menneske jeg vil aspirere etter å bli.
– Evig takknemlig
Fiolinisten Johannes Garam Liebig er også et stort talent og en svært dyktig musiker allerede. I 2017 mottok han Coop Nords kulturpris, i året hvor han ble en del av mentorordningen.
Johannes Garam Liebig. Foto: Lasse Jangås
– Mentor-programmet har hatt stor betydning for meg. På måten jeg forbereder meg til en orkesterprøve eller arbeidsuke. Alltid være forberedt på sin egen stemme, men samtidig ha oversikt over andre viktige elementer som skjer i orkesterpartituret, sier Garam Liebig.
– Mentor-programmet har vel hjulpet meg til å bli en bedre orkestermusiker, men også hjulpet meg til åpne meg mer når det kommer til samspill og det som skjer rundt meg i musikken. Ikke minst, hvordan man skal være som profesjonell i et profesjonelt miljø.
Høydepunktet
Høsten 2018 fikk han være med i Arktisk Filhamoni under et av orkesterets virkelige høydepunkter i sin historie; konserten i den klassiske musikkens «hellige gral» Concertgebouw i Amsterdam.
Konserten i Concertgebouw (Amsterdam) i 2018 var et høydepunkt i Arktisk Filharmonis historie. Det var også et stort øyeblikk for Johannes Garam Liebig, som var med i orkesteret. Foto: Lasse Jangås
– Det å spille i Concertgebouw er et minne jeg kommer til å ha med meg resten av livet mitt. Å få være med der som en student og
mentorkandidat har virkelig vært en gulrot i den forstand at det har motivert meg enda ytterligere for å øve og jobbe hardere for å få oppleve eventuelle slike opplevelser igjen. At jeg fikk være med der er jeg evig takknemlig for! smiler han.
Muligheten til å utvikle seg i nord
Mentorordningen i regi av Arktisk Filharmoni, Sparebankstiftelsen og Talent Norge er et resultat av en bevissthet rundt behovet for at unge musikere i Nord-Norge skal få mulighet til å utvikle seg i Nord-Norge.
Det anser ledelsen i Arktisk Filharmoni er viktig av minst to årsaker; for det første gir en global bransje mulighet for at musikere kan søke arbeid både internasjonalt og nasjonalt – noe som gjør at konkurransen om de beste blir tøffere, og for det andre ønsker orkesteret å rekruttere og bygge kompetanse i landsdelen.
– Vi ser at konkurransen om de rette og beste kreftene er fortsatt økende, og det blir ekstra viktig å knytte relasjonen til musikerne på et tidlig sted i karrieren, sier programsjef i Arktisk Filharmoni, Catharina Roos Bilsbak.
– Nord-Norge skal være en landsdel med sterke kompetansemiljøer, og det vil vi bidra til for vårt felt. Vi ønsker at nordnorske talenter skal gis mulighet til å utvikle seg på hjemmebane, og på best mulig måte få hjelp til å komme seg fra statusen fra talent til profesjonell.
Viktig for landsdelen
Før 2017 måtte nordnorske kandidater tilknyttes institusjoner i Sør-Norge for å kunne få dette tilbudet.
– Det er derfor av stor viktighet at vi kan fortsette dette gode og felles arbeidet for fremtidens nordnorske musikere. Og da må vi få rette en stor takk til Sparebankstiftelsen og Talent Norge for støtten og for at de ser den store betydningen av dette arbeidet. En sterk relasjon mellom det profesjonelle utøvende musikklivet – som en institusjon som Arktisk Filharmoni representerer – og de fremste talentene i landsdelen, vil føre til at flere unge musikere vil være klare for å jobbe profesjonelt med god kunnskap om bransje og næringsmuligheter, og med ønske om å etablere seg i Nord-Norge etter endt utdannelse, sier Roos Bilsbak.
I mentorordningen ligger det en lang rekke muligheter for kandidatene som får være med. Én-til-én undervisning og oppfølging på sitt instrument med fast mentor i orkesteret, én-til-én undervisning med gjestende internasjonale og nasjonale kapasiteter, samspill med orkester, mesterklasser, workshops, de får lære om markedsføring, merkevare og kommunikasjon – og ikke minst får de verdifull bransjekunnskap.
– Systematisk arbeid
– Her lærer de å jobbe systematisk med «forberedelse – gjennomføring – evaluering», med hvilke krav og forventninger de vil møte til det å jobbe profesjonelt, hvordan utvikle og opprettholde kvalitet og nivå over tid som musiker samt søknadsskriving, sier Roos Bilsbak.
– Arktisk Filharmoni har de to siste årene bygget opp god kompetanse internt på mentorarbeidet. Vi ser at det fungerer godt for kandidatene å få individuelt skreddersydd et program der kandidatene gis mulighet til å utvikle seg over tid i vårt profesjonelle fagmiljø, sammen med Arktisk Filharmoni sine fast ansatte utøvere, og gjestende utøvere fra inn- og utland. Gjennom samspill, en-til-en-undervisning og systematisk oppfølging og evaluering, vil kandidatene få viktig erfaringsbasert kompetanse og nettverk å ta med seg.
Stolt Sparebankstiftelse
Sparebankstiftelsen er glade for å kunne støtte ordningen.
– Vi er veldig stolte over å bidra til utvikling av talenter på toppnivå i Nord-Norge. Mentorprogrammet gir unge, motiverte talenter en unik mulighet til å jobbe med et profesjonelt orkester, forteller Rolf Eigil Bygdnes, daglig leder i Sparebankstiftelsen SpareBank 1 Nord-Norge.
– Mentorprogrammet bidrar til å beholde attraktive talenter i landsdelen.
Gleder seg gjør i aller høyeste grad også operasanger Kristine Borge, som har kommet et langt steg videre siden hun ble kandidat i mentorordningen.
– Jeg søkte mentorprogrammet da jeg var midtveis i bachelorgraden min ved Musikkonservatoriet i Tromsø. For øyeblikket går jeg første år av en toårig mastergrad ved Operahøgskolen. Jeg søkte meg videre etter endt årsstudium i fjor. Jeg har akkurat lagt et travelt høstsemester bak meg der jeg sang Alcina i Händels opera med samme navn her på skolen. Denne våren ser jeg frem til å synge Tatiana i et utdrag fra Eugene Onegin i et regiprosjekt vi gjør sammen med regissør Ebbe Knudsen. Utenfor skolen gleder jeg meg til å synge i koret under Oscarsborgoperaens oppsetning av Donizettis La fille du régiment til sommeren, sier Borge.