Paul Waaktaar-Savoy: – Dette er veldig spennende

a-ha ville prøve en ny måte å lage plate på – og endte opp i Svømmehallen Scene i Bodø med Arktisk Filharmoni. – Det er gøy å jobbe med et bra orkester, sier Paul Waaktaar-Savoy.

Meget sympatiske Waaktaar-Savoy må betegnes som norgeshistoriens største låtskriver, med internasjonale hits som Hunting High and Low, The Sun Always Shines on TV, Summer Moved On, I´ve Been Losing You, Train of Thought, Velvet og James Bond-låta The Living Daylights på CV´en – i tillegg til låtene han har skrevet sammen med Magne Furuholmen (Take on Me, Cry Wolf og mange flere).

«Finnmarkingen» Waaktaar-Savoy

Paul Waaktaar-Savoy, Morten Harket og Magne Furuholmen i Svømmehallen Scene i Bodø denne uka. Foto: Lasse Jangås

Nå har det gått seks år siden a-ha slapp sitt siste studioalbum med nye låter, og den siste uka har bandet vært i Bodø og spilt inn det neste – True North.

Samtidig er det gjort en mengde opptak til en film i naturen i Nord-Norge og under albuminnspillingen i Bodø.

Filmen blir en hyllest til landsdelen og til havet, men også en påminner om trusselen godene fra havet har skapt for naturen gjennom vår økende velstand og forbruk. Prosjektet er blitt til gjennom et samarbeid mellom a-ha, Arktisk Filharmoni, Bodø2024 og Svømmehallen Scene.

Paul Waaktaar-Savoy. Foto: Lasse Jangås

Halvparten av låtene til albumet er skrevet av Magne Furuholmen og resten av Paul Waaktaar-Savoy, begge med sterk tilknytning til Nord-Norge. Furuholmen har eiendom i Lofoten, mens Waaktaar-Savoys foreldre kom fra Finnmark til Oslo før han ble født.

– Ja, det stemmer. De kom nordfra, og jeg husker veldig godt alle feriene på Sandland ved Loppa i Finnmark, sier han.

– Det ble mange tredagersturer i Ford Cortina´en til Finnmark gjennom barndommen. Gode minner – og jeg har alltid vært veldig stolt av det.

Navnet Waaktaar kommer for øvrig opprinnelig fra Troms.

– Fra Voktor gård i Kvæfjord, smiler han.

Bor i Los Angeles

I dag bor han i Los Angeles og skriver låter til ulike prosjekter. Ikke minst startet han bandet Savoy i 1994, som har oppnådd stor suksess, parallelt med karrieren a-ha.

Hvilke av låtene han skriver som ender opp for a-ha, bestemmer han seg for når de er ferdige. Da vurderer han hvilke som egner seg best for Morten Harkets stemmeprakt.

– Men Morten er jo en finurlig fyr, og jeg vet aldri hvilke låter han kicker på. Der har jeg tatt feil mange ganger, smiler Paul Waaktaar-Savoy.

Låtene han har med seg til dette albumet er arrangert av hans gode venn i USA, Joe Mardin, som også har jobbet med storheter som Aretha Franklin, George Benson og Bette Midler.

Magne Furuholmen har skrevet halvparten av låtene til albumet. Paul Waaktaar-Savoy resten. Foto: Lasse Jangås

Furuholmens låter er arrangert av Kjetil Bjerkestrand, som også var med i bandet under innspillingen i Bodø.

Noe helt nytt

I Bodø har de prøvd noe helt nytt: Å spille inn et helt album «live» – sammen med et lite symfoniorkester på 30 musikere fra Arktisk Filharmoni og band.

– Vi har jo en litt brokete historie, og i stedet for å hakke på hverandre i tre måneder i et vanlig studio, ville vi prøve ut en ny måte å lage album på, sier Paul Waaktaar-Savoy.

– Den første ideen var å filme alt i et vanlig studio, men så dukket denne ideen opp, å gjøre det sammen med Arktisk Filharmoni i Bodø. Og dette er jo veldig spennende. Det er alltid gøy å jobbe med et bra orkester – det gir helt andre farger til musikken.

– Har dere fått sett noe av landsdelen mens dere har vært her?

– Vi har gått mange turer her i Bodø. Og vi har besøkt omtrent alle kaffebarene i byen, smiler han.

– Får dere gå i fred?

– Ja, vi er så tidlig ute at det ikke er så mange på kaffebarene akkurat da. Vi får noen nikk fra folk her og der – og det er bare hyggelige folk å møte.

Levende legende

Den levende legenden Anders Eljas dirigerte Arktisk Filharmoni under opptakene. Foto: Lasse Jangås

Til å dirigere orkesteret under innspillingen, er den enorme kapasiteten og levende legenden Anders Eljas hentet inn. Eljas er blant annet kjent for sitt nære og flere tiår lange samarbeid med ABBA, både som musiker, arrangør og dirigent – ikke minst for musikalen Chess og svært mye annet.

Han sto også for orkestreringen og arrangementene for Lill-Babs, Lasse Berghagen og Sven-Bertil Taube gjennom 1960- og 70-tallet.

Da Arktisk Filharmoni satte opp Chess i Tromsø i 2014, var det med nettopp Anders Eljas som dirigent.

– Dette blir veldig bra, sier han etter uka som har gått i Bodø.

Anders Eljas. Foto: Lasse Jangås

– Det er jo en stor satsing med et enormt crew – der jeg raskt oppdaget at alle er veldig, veldig godt forberedt.

At sangene til albumet er skrevet av to ulike låtskrivere, synes han er en stor fordel.

Orkester og band under innspilling. Foto: Lasse Jangås

– To låtskrivere og to arrangører av låtene gir albumet noe ekstra, litt ulik farge og en dynamikk som er bra. Jeg liker ikke så godt når det blir for jevnt på et album, og Paul og Magnes forskjellige karakterer gir plata ulike fasetter og vil gjøre den interessant å høre på, sier sympatiske Eljas, som er svært godt likt av musikerne i Arktisk Filharmoni.

Han liker a-has fokus på de gode melodiene, som han mener er litt «unorsk».

– I Sverige handler låtskriving først og fremst om melodiene, mens det i Norge oftere handler mer om de gode tekstene. Her har vi et band som skriver sanger med en egen karakter og som er opptatt av hvordan det låter, sier Eljas.

– Og låtene er veldig bra!

Albumet og filmen True North kommer på høsten i 2022.

Personvern og cookies

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer om dette under våre personvernvilkår. Ved å klikke på "Godta", samtykker du i bruken av slike teknologier.